16 نکته کاربردی برای بهبود کیفیت مقاله

در این مطلب قصد داریم 16 نکته که می توانند کیفیت مقاله شما را بهبود بخشند را توضیح دهیم. رعایت این نکات، در افزایش شانس اکسپت مقاله موثر است. ثبت سفارش ترجمه

چند نکته برای افزایش کیفیت مقاله

در راستای مطلب قبلی در رابطه با معرفی ساختار مقاله، در اینجا مطالب تکمیلی جهت ارتقای کیفیت مقاله ارائه می شود که رعایت این نکات می‌تواند شانس پذیرش مقاله شما را بسیار بیشتر کند.

1. عنوانی خاص و دقیق انتخاب کنید

عنوان باید نشان دهنده نمای کلی از محتوای مقاله شما باشد. به دلیل وجود منابع بیشمار علمی، خوانندگان وقت ندارند تمام تولیدات علمی را مطالعه کنند، بنابراین خوانندگان مقالات معمولا انتخابی و هوشمندانه عمل می‌کنند و بر اساس عنوان مقاله تصمیم به مطالعه آن می‌گیرند. ازطرف دیگر، عنوان از نظر داوران نیز حایز اهمیت است زیرا آنها بررسی می‌کنند که آیا عنوان مشخص و واضح است و آیا مرتبط با محتوای مقاله هست یا خیر. بنابراین انتخاب عنوانی مختصر، گویا و مرتبط امری حیاتی است.

2. برای انتخاب زیرنویس جداول و شکل‌ها نیز بسیار ریزبین باشید

شرح جدول و شکل و عناوین بخش‌های مختلف نیز باید دقیق و مشخص باشد و به خوانندگان این امکان را بدهد که به سرعت محتوای مورد نیاز خود را درک کنند.

3. چکیده‌ای جذاب بنویسید

چکیده اولین چیزی است که افراد می‌خوانند و اینجاست که باید دیگران را متقاعد کنید که مقاله شما را بخوانند. راهی عالی برای متمایز کردن مقاله شما از دیگران می‌تواند استفاده از چکیده گرافیکی (Graphical abstract) یا ویدیوی گرافیکی (Graphical video) باشد که روش شناسی مقاله شما را توصیف می کند. بدین روش می‌توانید به سرعت مقاله خلاصه شده را برای خواننده ارائه دهید که درنگاه اول برای خوانندگان بسیار جذاب‌تر خواهد بود. 

 

چکیده مقاله

4. در مورد انتخاب کلمات کلیدی بسیار گزینشی عمل کنید

در وب‌سایت مجله از کلمات کلیدی برای نمایه‌سازی استفاده می‌شود. کلماتی که در عنوان مقاله وجود ندارند انتخابی ایده‌آل هستند. بسته به نوع مجله، انتخاب کلمات کلیدی از عنوان مجله نیز ممنوع است. به عنوان مثال، کلمه کلیدی "خاک" را نمی توان برای ارسال مقالات در مجله Soil Biology & Biochemistry استفاده کرد.

5. مطمئن شوید که تحقیقات شما جدید (Novel) است

نوآوری در مقاله یکی از عوامل کلیدی است که از داوران خواسته می‌شود در بررسی مقالات دریافتی به آن توجه کنند. تحقیقات شما باید به گونه‌ای باشد که بتواند دانش فعلی در زمینه تخصصی مربوطه را ارتقا دهد، به جای آنکه تکرار مطالب گذشته باشد. بدین منظور باید از خود بپرسید آیا جستجوی کاملی از یافته‌های فعلی و جدید انجام داده اید؟ آیا می‌توانید به این موارد استناد کنید و به محتوای مقاله خود اضافه کنید؟ همچنین مطمئن شوید که پژوهش‌های پیشین خود و یافته‌هایی که محتوای جدیدی را به این حوزه می‌آورد نیز اضافه کنید. مطالعاتی  که مرزها را جابجا می کنند و حاوی نتایج جدید و غیرمنتظره هستند مورد توجه ویراستاران و داوران می‌باشند.

نوآوری مقاله

6. تا حد ممکن ساده بنویسید

هنگام نگارش مقاله، سعی کنید متن را طوری بنویسید که برای خوانندگان غیرمتخصص نیزقابل درک باشد، زیرا رعایت این نکته مهم کار شما را برای دیگران قابل دسترس‌تر می کند. تصور کنید که یک محقق فوق دکتری از رشته دیگری مقاله شما را می‌خواند، بنابراین رعایت وضوح و سادگی در نگارش می‌تواند به قابل درک شدن و در نهایت بیشتر دیده شدن مقاله شما کمک شایانی داشته باشد.

دقت نمایید که باید مقاله خود را به صورت یک گزارش کلی در نظر بگیرید که بخش های مختلف مقاله قصد دارند نهایتا نتیجه تحقیقاتی شما رو به روشنی بیان کرده و برای خواننده مشخص گردد که مقاله شما برای چه مهم است؟ به عبارت دیگر حاصل تحقیقات شما چه نتیجه مهمی در پی داشته است که برای داور مجله جالب بوده و مقاله را اکسپت نماید؟

علاوه براین که در حین نگارش بخش های مختلف مقاله باید موضوعی که عنوان شد را در پس ذهن خود داشته باشید و در راستای ان حرکت کنید نکته بسیار مهم دیگر این است که می بایست ارتباط مفهومی و علمی بین جملات و پاراگراف های شما وجود داشته باشد و شدیدا از پراکنده گویی پرهیز کنید. مقاله را به این صورت ببینید که در حال روایت داستان کار تحقیقاتی خود هستید. ایا در این صورت جملات مبهم، یا نامرتبط با هم و یا حتی پاراگراف های نامرتبط با هم را پشت سر هم قرار میدهید؟ مسما خیر. در خصوص نگارش مقاله نیز باید این موضوع را رعایت کنید، به طوری که خواننده به راحتی مقاله را مطالعه کرده و ارتباط بین جملات و پاراگراف ها را درک کرده و متوجه شود که شما در حال ارائه چه چیزی هستید.

7. مطمئن شوید که نتایج شما به اندازه کافی جذاب هستند

نتایج شما نه تنها باید جدید باشند، بلکه قابل توجه بودن آنها نیز بسیار مهم است. با ارائه نتایج جذاب می‌توانید دیگران را نیز به خواندن و استناددهی به مقاله‌تان ترغیب نمایید. برای نمایش نتایج از جداول و نمودارها استفاده کنید. طراحی اشکال و نمودارهای زیبا و گویا در بهبود ساختار کلی مقاله تاثیر بسزایی خواهند داشت بنابراین از این اصل مهم غافل نشوید.

8. دزدی ادبی نکنید!

شاید بخواهید چیزی را که قبلاً در مقاله تحقیقاتی قبلی خود ذکر کرده‌اید بیان کنید. باید بسیار مراقب بود، زیرا استفاده مجدد از همان کلمات  سرقت ادبی است.

سرقت ادبی

9. از قالب مجله حتی در مراحل اولیه استفاده کنید

مرحله داوری مقاله می‌تواند طولانی و فرسوده کننده باشد. بنابراین با رعایت کامل فرمت مجله این زمان را کاهش داده به جای دریافت کامنت های مرتبط با عدم رعایت فرمت مجله و یا مشکلات گرامری، نقدهای خوب و تخصصی از طرف داوران دریافت کنید و کیفیت مقاله خود را بهبود بخشید.
ضمن اینکه عدم رعایت فرمت مجله، به طور ناخودآگاه روز ذهن داور و یا ادیتور مجله تاثیر منفی می گذارد که ممکن است این دید منفی در نظرات علمی آن ها نیز موثر باشد.

10. موضوع مقاله را به حوژه پژوهشی مجله مرتبط سازید

بعضی مجلات یا شماره های ویژه دامنه پژوهشی (Aims andscope) گسترده‌ای دارند، در حالی که برخی دیگر بسیار محدودتر هستند. مقالات پژوهشی باید به خوبی در محدوده موضوعی مجله گنجانده شوند. گاهی اوقات این کار می تواند به سادگی اضافه کردن یک پاراگراف باشد.

11. توضیحات بیشتر را در فایل جداگانه و مکمل بفرستید

سعی کنید مخصوصاً در بخش ارائه نتایج، به بیان مهمترین و کلیدی‌ترین دستاوردها بسنده نمایید و توضیحات کافی برای این یافته‌ها ارایه دهید. زیرا بیان اطلاعاتی که ضروری نیستند کاری انجام نمی‌دهند، جز اینکه باعث می شوند مقاله شما شفاف نباشد و هدف دقیق تحقیق را کمرنگ کند. در این گونه موارد می‌توان اطلاعات غیرضروری و تکمیلی را در فایلی جداگانه ارسال نمود.

12. با سایر نویسندگان و همکار در تماس باشید و از آنها کمک بخواهید

کیفیت مقاله را با همکاری سایر نویسندگان گردآورنده مقاله بهبود دهید. بدین وسیله از طولانی شدن روند داوری جلوگیری می‌نمایید. بازخورد آنها می‌تواند به شما کمک کند تا اشتباهاتی را که ممکن است متوجه آنها نشده‌اید شناسایی کنید. به عبارت دیگر، با کمک یک همکار می‌توانید با نگاه جدیدی مقاله را نگریسته و ان را ارزیابی کنید.

13. زبان مقاله را بهبود بخشید

با رعایت کلیه نکات ذکر شده اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی نداشته باشید و نتوانید جملات را به صورت نیتیو نگارش نمایید، امکان پذیرش مقاله به شدت کاهش می یابد. علاوه بر اینکه می بایست کلیه نکات گرامری و نگارشی را رعایت کنید، باید مهارت لازم جهت نگارش یک متن انگلیسی سطح بالا و با دایره لغات گسترده را داشته باشید تا خروجی مطلبوبی دریافت کنید. اکثر مقالات نگارش شده توسط دانشجویان به شدت فارسی زده است و فاصله زیادی با یک نگارش نیتیو دارد.

جنانچه سطح زبان شما حرفه ای ست؛ بهترین کار این است که از ابتدا مقاله خود را به زبان انگلیسی نگارش نمایید و نهایتا از استاد خود و یا سایر نویسندگان مقاله بخواهید که مقاله را مرور نمایند و اگر اشتباهی مشاهده می کنند رفع کنند. در غیر این صورت می توانید مقاله خود را به صورت فارسی نگارش کرده و از خدمات سایت ترجمه البرز جهت برگردان آن به زبان انگلیسی استفاده نمایید و بدین ترتیب ترجمه مقاله خود را به دست یک مترجم هم رشته و حرفه ای به انجام رسانید.

همچنین موسسه ترجمه البرز برای مقالاتی که از نظر داوران و یا ادیتو مجله نیاز به ادیت زبانی دارند، امکان سفارش ویرایش مقاله را فراهم کرده است تا با رفع اشکالات زبانی مقاله، نظر مساعد داوران جلب گردد.

14. ابتدا روش ها و نتایج را بنویسید، سپس چکیده، مقدمه و نتیجه را بنویسید

معمولاً این روال توصیه می‌شود. زیرا  محتوا و لحن مقاله شما ممکن است در حین نوشتن آن کمی تغییر کند، به این معنی که اگر مقدمه و نتیجه گیری در آخر نگارش شوند نگارنده می‌تواند نگاه دقیق‌تری به این دو بخش مهم مقاله داشته باشد.

15. اهمیت بیان رفرنس‌ها و منابع را فراموش نکنید

 بسیاری از مقالات بدون آنکه مرجع و مدرکی برای ادعاهای خود داشته باشند به مجلات ارسال می شوند، که همین مسئله باعث از دست رفتن زمان زیادی در فرآیند انتشار می شود. برای هر جمله‌ای که بیان می‌کنید نقل قول یا رفرنس ارائه کنید. ذکر این نکته نیز ضروری است که استنادها و مراجع باید از منابع مختلف باشد. همچنین ابزارهایی مانند EndNote و Mendeley می‌توانند در قالب‌بندی منابع در مقاله به شما کمک کنند.

16. هرگونه تضاد منافع را اعلام کنید

همه نویسندگان باید بیان کنند که آیا رابطه یا علاقه ای دارند که می تواند بر مقاله یا نتایج آن تأثیر بگذارد. این شامل هرگونه ارتباط (مالی یا غیر مالی) با سازمان ها یا دولت ها نیز می‌شود.

 

تعداد بازدید : 749

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > 16 نکته کاربردی برای بهبود کیفیت مقاله
ثبت سفارش جدید