ساختار مقاله ISI

در این مطلب در خصوص ساختار استاندارد یک مقاله ISI که از نوع مقاله پژوهشی ست، توضیح می دهیم. ثبت سفارش ترجمه

ساختار یک مقاله ISI

حتماً تاکنون عبارت "مقاله ISI" را شنیده‌اید، و می‌دانید که نگارش اینگونه مقالات اعتبار علمی بیشتری نسبت به سایر انواع دارند. اصولاً مقالات علمی ساختار مشابهی دارند که باید در نگارش تمامی متون علمی رعایت شود. این ساختار واحد طوری طراحی شده که به خواننده امکان می‌دهد بر اساس نیاز خود مقاله را مطالعه کند. برای مثال دانشجو یا محققی که در حال جستجوی مقاله در حوزه خاصی می‌باشد می‌تواند فقط به خواند عنوان یا چکیده اکتفا کند، اما پژوهشگری که به دنبال تکمیل بررسی منابع یا نگارش بحث می‌باشد بایستی بخش‌های مشابه را در مقالات مورد مطالعه قرار دهد.

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم ساختار مقاله ISI شامل چه بخش‌هایی می‌باشد.

ISI مخفف چیست؟

در ابتدا باید بدانیم حروف اختصار ISI مخخف چه کلماتی است، این حروف برگرفته از عبارت " Institute For Scientific Information " می‌باشند. در واقع ISI نوعی واحد اندازه‌گیری برای سنجش اعتبار مقاله در سطح جهانی است، همان گونه که هرچیزی بر اساس واحد اندازه‌گیری سنجیده می‌شود. موسسه مذکور در سال 1960 توسط فردی به نام یوجین گارفیلد (Eugene Garfield) با هدف نشر و جمع‌آوری پژوهش‌های با سطح بالای علمی تاسیس شد و تقریباً تا 30 سال بعد به فعالیت خود ادامه داد. سپس این موسسه توسط انستیتو علمی تامسون خریداری شده و به "Thomson ISI" تغییر نام داد. در حال حاضر این سازمان به نام "Thomson Scientific" در سرتاسر دنیا شهرت دارد و وظیفه اصلی آن سنجش و ارزیابی مقالات علمی است. به عبارت دیگر هدف اصلی این موسسه تعیین معیارهای تخصصی جهت بررسی اعتبار علمی مقالات، پژوهش‌ها و مجلات می‌باشد تا بدین صورت بتواند نوعی بانک اطلاعاتی مرکزی تعبیه کند تا مهمترین و معتبرترین مجلات علمی دنیا را گردآوری کرده و بدین طریق تبادل اطلاعات بین محققان را میسر سازد.

دلایل برتری مقالات ISI نسبت به سایر انواع پژوهش‌ها؟

بدون شک اغلب مجلات علمی معتبر هستند و چاپ مقاله در هر یک از این مجلات می‌تواند کمک شایانی به کارنامه پژوهشی دانشجو یا پژوهشگر نماید. اما چاپ مقاله در مقالات ISI  اعتبار بیشتری به ارمغان خواهد داشت، زیرا:

  •          مقاله در سطح بین المللی ارائه می‌شود.
  •          اعتبار بیشتری برای پذیرش در مصاحبه‌های دکترا (چه داخل ایران و چه برای اپلای دانشگاه‌های خارجی) خواهد داشت.
  •         مقاله توسط هیئت تحریریه و داوران متخصص ارزیابی و داوری خواهد شد.

ساختار مقاله ISI (از نوع مقاله پژوهشی)

به طور کلی یک مقاله پژوهشی شامل بخش های زیر است. لازم به ذکر است که این ساختار مربوط به مقالات پژوهشی ست و مقالات مروری لزوما دارای همه بخش های ذکر شده نیستند.

1-     عنوان، 2- چکیده، 3- کلمات کلیدی، 4- مقدمه، 5- مواد و روش‌ها، 6- نتایج، 7- بحث، 8- نتیجه‌گیری، 9- سپاسگزاری، و 10- منابع

1-    عنوان (Title)

عنوان اولین و مهمترین بخشی است که می‌تواند توجه خوانندگان و یا سردبیر مجله را به خود جلب کند، بنابراین باید بتواند هدف و محتوای اصلی مقاله را به وضوح و اختصار بیان کند و در ضمن جذاب باشد. در بهترین حالت می‌توان گفت عنوان نتیجه اصلی پژوهش را به صورت خبری یا سوالی بیان می‌کند. عناوین بلند و یا استفاده از کلمات اختصاری ناشناخته در این بخش می‌تواند از جذابیت کار پژوهشی بکاهد. در ضمن فقط برای بیان نام علمی گونه‌های گیاهی یا جانوری می‌توان در عنوان از کلمات ایتالیک استفاده نمود.

2-    چکیده (Abstract)

چکیده خلاصه‌ای از اهمیت تحقیق، روش انجام، مهمترین نتایج بدست آمده و کاربرد تحقیق می‌باشد. بدین معنا که در این قسمت پژوهشگر یا دانشجو باید تحقیقات خود را به گونه‌ای ارائه دهد که خواننده به مطالعه سایر بخش‌های مقاله ترغیب شود. معمولاً در این بخش از زمان گذشته برای بیان افعال استفاده می‌شود اما گاهاً بیان افعال به زمان حال نیز مشاهده شده است. تعداد کلمات مجاز در بخش چکیده مقاله، بسته به دستورالعمل نگارشی مجله، می‌تواند بین 150 تا 250 کلمه باشد.

چکیده مقاله

3-    کلمات کلیدی (Key words)

کلمات کلیدی عموما بین 3 تا 6 کلمه، بسته به دستورالعمل نگارشی مجله، می‌تواند متغیر باشد. این کلمات باید به گونه‌ای هوشمندانه انتخاب شوند تا نشان دهند موضوع مقاله حول چه محوری است و نکته مهمتر این است که باید از کلمات پرتکرار استفاده شود تا بدین وسیله سایر محققان و نویسندگان بتوانند در حین جستجو مقاله شما را پیدا کرده و امکان استناددهی (Citation) به مقاله افزایش یابد. استناددهی نیز مقوله مهمی است که در مقاله دیگری به آن پرداخته می‌شود.

4-    مقدمه (Introduction)

در ابتدای بخش مقدمه مقاله، نویسنده باید به اهمیت موضوع بپردازد و توضیح دهد که چرا به بررسی این مسئله پرداخته است؟ به بیان دیگر، اهمیت مسئله باید به روشنی تبیین شود. سپس باید بررسی منابع صورت گیرد بدین معنا که مقالات مشابه و نتایح بدست آمده باید ارائه شوند. در ادامه، شکاف پژوهشی مطرح می‌شود یعنی چه کمبودی در مورد این موضوع در بدنه علمی وجود دارد که با کار پژوهشی شما جبران و برطرف می‌گردد. در پایان هم هدف تحقیق به صورت واضح، گاهاً در قالب سوال، تشریح می‌شود. زمان فعل استفاده شده در این بخش ترکیبی از حال و گذشته است.

مقدمه مقاله

5 –  مواد و روش (Methods and materials)

در این بخش روش کار پژوهش، اعم از موضوع، زمان، مکان، نوع پژوهش، طرح آزمایش یا نمونه‌گیری، روش‌ جمع‌آوری داده و روش تحلیل داده‌ها به طور کامل توضیح داده می‌شود. خواننده بعد از مطالعه بخش مواد و روش های مقاله در می‌یابد موضوع پژوهش با استفاده از چه نوع آزمایشی بررسی شده و چه مراحلی طی شده است. در ضمن بسته به محتوای پژوهش، این بخش می‌تواند تحت عناوین مختلفی مانند " روش‌ها " و "روش‌شناسی" نیز نامگذاری گردد. زمان مورد استفاده برای بیان افعال در این بخش نیز گذشته است.

6-نتایج (Results)

در بخش نتایج مقاله دستاوردهای حاصل از تحقیق، هم به صورت متنی و هم با استفاده از ابزارهای مختلف اعم از جدول، نمودار، شکل و غیره ارائه می‌شود. افعال در زمان گذشته استفاده می‌شوند. هرچه نتایج به صورت واضح‌ترگزارش شوند این می‌تواند نشانگر تبحر و مهارت نویسنده باشد. در ضمن شایان ذکر است که جداول و نمودارها باید به تنهایی گویای نتایج باشند به طوری خواننده جهت درک بهتر نیاز به مراجعه مکرر به متن مقاله نداشت باشد. 

7- بحث (Discussion)

 در این بخش به تفسیر و تحلیل یافته‌های تحقیق پرداخته می‌شود. نویسنده باید به هریک از نتایج بدست آمده اشاره کرده و چرایی این یافته‌های را با ارائه شواهد و توضیحات علمی استدلال نماید. در ضمن، در این بخش باید مقایساتی با نتایج بدست آمده از سایر مقالات موافق و مخالف (به عبارتی دیگر، همسو یا ناهمسو) صورت گیرد. زمان مورد استفاده در بخش بحث مقاله نیز گذشته است.

بحث مقاله

8- نتیجه‌گیری (Conclusion)

در بخش نتیجه گیری مقاله مهمترین دستاوردهای تحقیق ارائه می‌شود و توضیح داده می‌شود که نتایج بدست آمده در دنیای واقعی چه کاربردی داشته و چگونه می‌توانند مشکلی که در پژوهش به آن پرداخته شد را حل نمایند. در ادامه، به نقاط ضعف و قوت تحقیق اشاره شده و پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده توصیه می‌گردد. زمان فعل استفاده شده در این بخش ترکیبی از گذشته و آینده است. البته وجود این بخش الزامی نیست و بسته به دستورالعمل نگارشی مجله می‌تواند اجباری باشد یا خیر.

9- سپاسگزاری (Acknowledgement)

این بخش نیز مانند نتیجه‌گیری لزوماً در کلیه مقالات یافت نمی‌شود. در این قسمت، از همه افرادی که در انجام تحقیق کمک کرده‌اند، تشکر می‌کنید.  شما همچنین می‌توانید از موسساتی که برای مطالعه تحقیقاتی از شما حمایت مالی کرده و مواد شیمیایی و یا تجهیزات لازم را در اختیارتان قرار داده‌اند ، سپاسگزاری کنید.

10- منابع (References)

در این قسمت فهرستی از تمام منابعی که نویسنده در متن مقاله خود به آنها استناد کرده است، آورده می‌شود. نوشتن آدرس هر منبع استاندارد خاصی دارد که باید مطابق با دستورالعمل نگارشی مجله تنظیم شود. در این راستا نرم‌افزارهایی مانند مندلی و اندنوت وجود دارند که پروسه سخت رفرنس‌دهی صحیح را به راحتی و دقت بالایی انجام داده و کمک شایانی به نویسندگان مقالات ISI می‌نمایند.

ارائه خدمات ترجمه و ویرایش مقاله ISI در موسسه ترجمه البرز

سایت ترجمه البرز با یک دهه تجربه در زمین ترجمه مقاله آماده ارائه خدمات به جامعه پژوهشگران ایرانی است. اگر مقاله خود را به فارسی نگارش کرده اید، ما از مترجمان هم رشته برای ترجمه تخصصی، علمی و حرفه ای مقاله بهره جسته و کیفیت کار را تا زمان چاپ مقاله تضمین می کنیم.

اگر مقاله خود را به انگلیسی نوشته اید و مقاله نیاز به ادیت زبانی و گرامری و ارتقاء سطح نگارش دارد، ادیتور های ما می توانند ویرایش مقاله را به صورت حرفه ای و نیتیو به انجام رسانند.

تعداد بازدید : 2230

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

ثبت سفارش جدید