چگونه مجله مناسب برای مقاله خود بیابیم؟

برای یافتن مجله ای مناسب برای مقاله خود چه باید کرد؟ در این نوشتار بر آنیم تا پاسخ این سوال را به صورت مختصر و مفید ارائه نماییم. ثبت سفارش ترجمه

یافتن مجله مناسب برای ارسال مقاله

تصور کنید حاصل کار تحقیقاتی خود را به صورت یک مقاله آماده نموده اید و قصد ارسال مقاله خود به یک مجله بین المللی را دارید. چگونه باید یک مجله مناسب جهت ارسال مقاله خود بیابید؟

  • یافتن مجله مناسب از روی مقالات مرتبط

وبسایت هایی وجود دارند که به کمک آن ها می توانید مجلات مرتبط با موضوع مقاله خود را بیاید. اما اولین قدم در جهت یافتن مجله ای مناسب برای ارسال مقاله می تواند مراجعه به مقالاتی باشد که در حین انجام کار تحقیقاتی خود این مقالات را مطالعه نموده اید. به طور طبیعی هر محقق در جریان کار تحقیقاتی خود بیش از چندین 10 مقاله را مورد مطالعه قرار می دهد. جهت یافتن مجله مناسب می توانید مجلات چاپ کننده این مقالات را بررسی نموده و اطلاعات مربوط به آن مجله ها و همچنین موضوعات تحت پوشش مجله را در وبسایت مجله مطالعه نموده و از میان آن ها مجله ای مناسب را بیابید. همچنین اساتید(اساتید دانشگاه با زمینه تحقیقاتی مرتبط) نیز به دلیل اینکه در زمینه چاپ مقاله دارای تجربه می باشند، می توانند شما را در جهت یافتن مجله مناسب یاری رسانند.

  • معرفی سایتی برای یافتن مجله مناسب برای اسال مقاله

جهت یافتن مجله بر حسب موضوع می توانید از سایت scimagojr استفاده نمایید:

http://www.scimagojr.com

 این سایت مجلات اسکوپوس (Scopus) را تحت پوشش قرار داده است. لذا توجه فرمایید که همه مجلات موجود در این سایت جزء مجلات ISI نیستند و پس از انتخاب مجله از این سایت، باید به سایت تامسون رویترز مراجعه کرده و ISI بودن یا نبودن مجله را مورد تحقیق قرار دهید. استفاده از این سایت برای یافتن مجله های مرتبط با یک موضوع بسیار ساده می باشد. و کافی است در بالای صفحه بر روی عبارت Journal Rankings کلیک نمایید. در صفحه باز شده می توانید موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنید و مجلات مرتبط با آن حوزه را ملاحظه فرمایید.


 Subject Area : برای انتخاب موضوع کلی است.

 Subject Category : برای محدود تر و جزئی کردن موضوع است.

 Region/Country : برای انتخاب کشوری است که مجله در آن به چاپ می رسد.

  • بررسی اینکه ایا مجله جزو مجلات ISI می باشد یا خیر؟

حال که با استفاده از سایت scimagojr لیست مجلات مرتبط با موضوع خود را یافتید، می توانید با بررسی نام و یا شاپا (ISSN) مجله در سایت تامسون رویترز ببینید که آیا مجله جزء مجلات ISI می باشد یا خیر؟ دقت بفرمایید که تنها مرجع جهت تشخیص ISI بودن یا نبودن مجله سایت تامسون رویتر به آدرس زیر می باشد. لازم به ذکر است که یکی از خدمات موسسه ترجمه تخصصی البرز، ترجمه مقالات ISI از فارسی به انگلیسی می باشد.

http://mjl.clarivate.com

پس از ورود به این سایت بهتر از که شاپا (ISSN (مجله را به جای نام مجله در فیلد جستجو قرار دهید. در صورتی که نام مجله در نتایج جستو ظاهر شود، مجله جزء مجلات ISI است و در صورتی که جستجو نتیجه ای نداشته باشد، مجله ISI نمی باشد. به این دلیل عنوان شد که شاپا مجله برای جستجو استفاده نمایید که ممکن است در حین تایپ نام مجله اشتباهی مرتکب شوید و به دلیل اشتباه تایپی با اینکه مجله جزء مجلات ISI است، در نتایج جستو نمایش داده نشود. در صورتی که عنوان مجله را جستجو می کنید، باید نام مجله را به صورت کامل و بدون اشتباه تایپ نمایید.

  • یافتن مجله مناسب در الزویر و در اشپرینگر

1-یافتن مجله در بین مجلات الزویر

برای یافتن مجله مناسب در بین مجلات الزویر می توانید از بخش Find the perfect journal for your article در سایت الزویر استفاده کنید که آدرس آن عبارت است از :

https://journalfinder.elsevier.com/

پس از ورود به این سایت عنوان مقاله و چکیده آن را در بخش های مربوطه وارد کنید و در صورت نیاز زمینه موضوعی خود را نیز انتخاب نمایید. علاوه بر ارائه لیست مجلات مرتبط با موضوع شما، اطلاعاتی همچون ضریب تأثیر (ایمپکت فکتور)، مدت زمان مورد نیاز برای اکسپت و چاپ و همچنین درصد مقالات اکسپت شده را به شما می‌دهد. توجه فرمایید که این روش یافتن مجله مربوط به مجلات تحت پوشش الزویر می باشد.

2-یافتن مجله در بین مجلات اسپرینگر

اشپرینگر نیز دارای بخشی جهت یافتن مجله می باشد که می توانید با استفاده از آن مجلات تحت پوشش اشپرینگر که مرتبط با موضوع شما می باشد را بیابید. آدرس این بخش از سایت اشپرینگر به شرح زیر است:

https://journalsuggester.springer.com/

در این صفحه نیز شما باید چکیده مقاله خود را وارد کنید تا مجلات مرتبط به شما معرفی شود. این ابزار امکاناتی نظیر انتخاب مجله با ضریب تأثیر یا بدون آن و همچنین اوپن اکسس بودن مجله را به شما می‌دهد. همچنین ضریب تأثیر و دوره چاپ مجله نیز (ماهانه، فصلنامه و …) به شما ارئه می‌گردد.

  • نکته پایانی: مجله را با توجه به سطح مقاله خود انتخاب کنید

موضوعی که در یافتن مجله مناسب برای چاپ مقاله اهمیت دارد این است که محقق با خود صادق باشد زیرا خود محقق تاحدی می داند که پژوهشی که انجام داده است در چه سطح علمی می باشد. ایا ایده جدید در تحقیق وی نهفته است یا صرفا یک کار تحقیقی است که مشابه مقالات چاپ شده قبلی است و تنها برخی تغییرات در بررسی پارامترهای تحقیق ایجاد شده است. بنابراین محقق با علم به این موضوع باید مقاله خود را به مجله ای در سطح مقاله خود ارسال نماید. اگر محقق مقاله را به یک مجله بسیار معتبر و با ایمپکت فاکتور بالا ارسال کند درحالی که کار تحقیقی انجام شده در سطح آن مجله نباشد، صرفا وقت خود را تلف نموده است و با عدم پذیرش مقاله پس از چندین ماه روبرو شده و مدت زمان زیادی را از دست داده است. همچنین اگر مقاله خود را به مجله ای با سطح پایین ارسال نماید و مقاله پذیرش هم بشود، اعتبار مقاله خود را با چاپ مقاله در یک مجله نه چندان معتبر پایین آورده است. بنابراین در یافتن مجله مناسب برای ارسال مقاله، باید به این توجه داشت که مجله را با توجه به سطح کار تحقیقاتی که انجام داده اید، انتخاب کنید. همچنین بخش Aims & Scope در وبسایت مجله مربوطه به دقت مطالعه فرمایید. تطابق کامل موضوعات تحت پوشش مجله با موضوع مقاله شما می تواند در شانس بیشتر برای پذیرش مقاله شما و همچنین کوتاه شدن پروسه داوری مقاله موثر باشد.


تعداد بازدید : 6683

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > چگونه مجله مناسب برای مقاله خود بیابیم؟
ثبت سفارش جدید